Direktlänk till inlägg 14 februari 2012

This Means War

Av Anton Svantesson - 14 februari 2012 21:04

Av alla filmer man kunde välja på. Regisserad av "Charlie's Angels"-regissören, McG. Det är en gedigen rolllista med skådisar som Tom Hardy, Chris Pine, Reese Witherspoon och Til Schweiger.


Tuck (Tom Hardy) och F.D.R (Chris Pine) är två CIA-agenter. De är bästa vänner och skulle ställa upp för varandra i alla lägen. Helt plötsligt kommer det en tjej emellan dem. Den heta Lauren Scott (Reese Witherspoon). Fast kruxet är att båda är störtförälskade i den här kvinnan. Samtidigt måste grabbarna stopa galningen Heinrich (Til Schweiger). Hur ska detta sluta?


McG regisserade senast den totalt genomruttna "Terminator:Salvation" där Christian Bale inte bara stärkte sitt rykte som en versatile skådespelare utan blev en youtube kändis. Allt p.g.a att han skällde ut stackars kameramannen som fick höra allt möjligt strömma ur Bale's mun. Hur som helst allt är frid o fröjd med Christian.


När jag såg trailern till denna film så var inte mina förväntningar på topp. Inte p.g.a skådisarna. Jag fullkomligt älskar Tom Hardy och anser att han är en av sin generations bästa skådespelare. Reese Witherspoon har jag inte heller något emot. Hon är väldigt grann att titta på och var briljant i James Mangold's mästerverk "Walk The Line." Chris Pine var charmig i "Star Trek" och har karisma. Til Schweiger var senast helt fenomenal i Tarantino's mästerverk "Inglourious Basterds."


Anledningen till att jag tvivlade var p.g.a McG. Han saknar talang enligt mig och jag är inget större fan av Charlie's Angels serien. Han körde ner Terminator i botten. Det är oförlåtligt för jag älskar Terminator. Ja, ni hörde mig rätt. Jag älskar Terminator. Dem enda James Cameron filmerna som jag gillar. Men tillbaka till "This Means War." Som jag sa så gillar jag inte McG, fast resultatet denna gång är inte så pjåkigt faktiskt!


Filmen börjar med genast med fart och fläng och tempot är 150 och saktar aldrig ner. Actionscenerna är hisnande och riktigt häftiga. McG visar sig ha ett gott öga för härliga actionscener och tempo. Det är oftast där många actionfilmer gör ett misstag. Man öser på med så mycket rasande action att filmen aldrig stannar upp och låter publiken andas ut. Det lyckas "This Means War" med faktiskt. Fast i slutändan är filmen en i mängden av actionfilmer som vi har sett tusen gånger om.


Fast det är inte McG's fel utan det beror på manusförfattarna som inte har vågat ta ut svängarna tillräckligt mycket och skapa något nytt. Detta leder till att filmen blir väldigt förutsägbar och ganska klichéaktig. Ibland kan man gissa sig till vissa händelser långt iförväg.


Jag tycker att det som främst saknas är bett i dialogen. Vissa one-liners är kul medans vissa faller platt. Sen märker man också att man inte har satsat så speciellt mycket på substans i berättelsen. Man förlåter detta nästan i.o.m att filmen är så jävla underhållande och rolig och såpass välgjord.


Skådespeleriet är faktiskt riktigt bra. Tom Hardy och Chris Pine är som klippta och skurna för sina roller. Deras samspel känns äkta och är njutningsfull! Tom Hardy visar sig ha en komisk ådra och gör sin roll skitbra och stiger i min bok. Chris Pine är minst lika bra och visar sig ha kvar karisman som han producerade fram helt själv i "Star Trek" och uppgraderar sig här!


Reese Witherspoon har hetat till sig ordentligt i denna film och är minst lika karismatisk som Hardy och Pine. Hennes kemi mellan dessa herrar är helt klockren och hon känns härligt bitter och samtidigt kärleksfull. Til Schweiger är trivsam som skurk trots att man har sett denna karaktär miljontals gånger. Skådespeleriet är helt klart en bärande del!


Som jag nämnde innan är filmen ruskigt välgjord. Fotot är riktigt snyggt och klippningen är som väntar riktigt bra och vältajmad. Actionscenerna är av högsta kvalité. Musiken är advekat i sammanhanget. Den är inte superbra men inte superdålig heller. Den passar helt enkelt till filmens högexplosiva scener.


Så sammantaget erbjuder "This Means War" en stund lättsmällt och jävligt underhållande action. Den följer standardmallen och skapar inget nytt. Skådespelarna är karismatiska och håller ihop den väldigt tunna handlingen. McG visar sig vara en kapabel actionregissör och kan allt med tempo och snygga scener. Hoppas att nästa film är bättre. Rekommenderas med viss reservation.


HANDLING/MANUS: **

REGI: ***

SKÅDESPELARE: ****

MUSIK: ***

PRODUKTION: *****

BETYG: 3,4 av 5

 

 
 
Viktor Jerner

Viktor Jerner

14 februari 2012 22:49

Kul att du gillade den, för mig hamnar den bara på 2/5, max. Imorgon kommer min recension, då kan du se på vilka punkter min åsikt skiljer sig :)

http://www.viktorjerner.se

Anton Svantesson

15 februari 2012 00:57

Ska bli en spännande läsning! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anton Svantesson - 17 mars 2012 17:30


Regisserad av tungviktaren Martin Scorsese. Den här filmen är lite speciell. Det är Scorsese's första familjefilm i 3D dessutom. Bland rollistan syns Asa Butterfield, Chloe Moretz, Ben Kingsley och Sacha Baron Cohen. Manuset är skrivet av "Gladiator"...

Av Anton Svantesson - 26 februari 2012 14:05


Kl. 02:35 är det dags för Oscargalan ja. Har inga höga förväntningar. Det känns som att man vet hur det hela kommer sluta. Hoppas på en överraskning eller två. Sen att Billy Crystal ska vara värd är positivt dock. Jag tror det kommer sluta såhär:  ...

Av Anton Svantesson - 25 februari 2012 13:06


Inte Sam Peckinpah's mästerverk från 1971 utan remaken. Skriven och regisserad av Rod Lurie. Vi ser James Marsden i Dustin Hoffman's roll. Vi ser Alexander Skarsgård i Del Henney's roll och vi ser Kate Bosworth i Susan George's roll. I övriga roller ...

Av Anton Svantesson - 24 februari 2012 21:30


Regisserad av giganten Steven Spielberg. Rollistan består inte av några större namn. För det mesta okända och vissa nykomlingar. Manuset är skrivet av Richard Curtis och Lee Hall. Baserad på barnboken "War Horse."   Det är tidigt 1900-tal. Första...

Av Anton Svantesson - 9 februari 2012 11:02


Biografin om Englands mest hårdnackade dam Margaret Thatcher. Regisserad av Mamma Mia-regissören Phyllida Loyd. Meryl Streep spelar den gamla "järnladyn." I övriga roller syns Jim Broadbent och Richard E. Grant.   En grånande Margaret Thatcher (M...

Ovido - Quiz & Flashcards