Alla inlägg under maj 2009

Av Anton Svantesson - 23 maj 2009 15:32

Såg på en riktigt, riktigt bra film igår: filmen Pusher, med Kim Bodnia och Mads Mikkelsen. Den handlar om knarklangaren Frank, han är en proffsig och effektiv drug dealer tillsammans med hans partner Tonny. En dag när Frank ska sälja droger till en annan drug dealer, så blir han påkommen av polisen. Det får honom att slänga alla droger i sjön. Något han inte skulle ha gjort, eftersom dem drogerna tillhör Jugge maffiabossen Milo, en utav dem värsta maffiabossarna man kan möta. Drogerna har ett värde på 230 000 danska kronor. Frank har en vecka på sig att få ihop pengarna, annars så är han en död man.


Det här är en utav Danmarks bästa filmer, om inte den bästa filmen. Den här  filmen visar verkligen hur grym maffia världen är, ett endaste litet misstag och du är död. Det är fenomenala skådespelare med i denna filmen,

Kim Bodnia som Frank är extremt bra, jag kan inte tänka mig någon annan i den rollen, Mads Mikkelsen som Franks partner Tonny är fenomenal, han är galen, korkad men framförallt cool, en annan som är riktigt bra är Zlatko Buric som maffia bossen Milo, hans maffiaboss är en utav dem otäckaste skurkar jag någonsin har skådat. Manuset är riktigt bra, liksom regin av Nikolaj Winding Refn. Men en sak jag vill varna för är det riktigt starka och råa våldet som finns med i filmen. Det är riktigt äckligt realistiskt skildrat våldet i filmen. Men en riktigt mästerlig film som jag rekommenderar väldigt varmt...!

Av Anton Svantesson - 21 maj 2009 21:37

Idag gick jag på bio minsann, jag såg på "Män Som Hatar Kvinnor". Mina förväntningar var skyhöga, och det brukar inte vara så speciellt bra att ha det, eftersom det slutar ofta med att man tycker att filmen är en besvikelse. Men MSHK infriade alla mina förväntningar faktiskt, det var en extremt bra och spännande thriller, med de riktigt stora svenska namnen, som Michael Nykvist, Noomi Rapace, Peter Haber, Ingvar Hirdwall och Peter Andersson. Den är baserad på Stieg Larssons Millenium trilogi, de ska även bli en film-trilogi. Den handlar om reportern Mikael ¨Blomkvist, han har blivit anlitad för att undersöka Harriette Vangers försvinnande, men det hände för fyrtio år sen. Plötsligt får han besök av en kvinna som heter Lisbeth, hon har brutit sig in i Blomkvists personliga dator. Hon har följt efter honom en bra tid.


Dem börjar komma närmare en lösning, men sedan så dyker det upp flera mord på kvinnor, mördade på det vidrigaste sättet, huvuden har blivit avhuggna, och fettet har sugits bort från deras kroppar. Vidrigt sätt att bli mördad på. Men Mikael märker att Harriettes bröder Harald, Martin, och Jesper döljer mer än vad dem berättar. Det blir en spännande resa mot sanningen. Manuset är välskrivet och riktigt skarpt, det är även regin, helt fläckfri. Men framför allt så är det skådespelarna som imponerar,

 Michael Nykvist är alltid jättebra, Peter Haber är suverän som den hemlighetsfyllda brodern Martin, Peter visar även upp en mörkare sida i den här rollen. Men det är Noomi Rapace som gör den här filmen till vad den är, jag kommer bli förvånad om hon inte vinner en guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll. Hon måste åtminstånde bli nominerad.


Den här filmen kanske håller samma klass som tex "Mannen på Taket" och

"Jägarna", men den är inte långt iväg. När den här filmen var slut, så sa jag direkt "Jag måste läsa boken". Snart kommer även uppföljaren

"Flickan som lekte med elden", och när den kommer ut ska jag minsann se den. Sverige har filmmässigt bättrat sig oerhört mycket. Bra jobbat!

Av Anton Svantesson - 20 maj 2009 14:58

Idag var det den sista skoldagen, nu är det äntligen ledigt!! Jag ska slappa hela dagarna, men jag tänker nog även gå på bio, för det finns några filmer jag vill se. "Män som hatar kvinnor" och Änglar och demoner". Undrar om MSHK är så bra som alla påstår att den ska vara, hoppas det. ÄOD tror jag kan vara riktigt bra, kanske inte lika bra som "Da Vinci Koden", men tror dock att den kan bli rätt lyckad. Men det är ju svårt med uppföljare, se bara hur det gick för POTC-trilogin, ettan var superbra, tvåan var mindre bra och trean är nästan snudd på parodi. Men SM-trilogin är riktigt lyckad, och IJ-kvadrologin är också riktigt lyckad.

Av Anton Svantesson - 19 maj 2009 21:32

Idag var det frilufts-dag borta vid limhamn. Det var trååååkigt!!! Vi fick göra en massa skitsaker, tex spela amerikansk fotboll, segla, ha en tipsrunda och lite hjärt och lungräddning. Men det som var värst med denna dag, var den outhärdliga värmen. Jag bara längtade efter att få komma hem och sätta igång en film, vilket jag gjorde. Jag tittade på Tim Burton' s klassiska mästervärk "Edward Scissorhands" med Johnny Depp. Berättelsen om den ofullländade skapelsen Edward, hans skapare dör och Edward blir helt ensam. Och anledningen till att han kallas för "Scissorhands" är p.g.a att han har saxar till händer. En vanlig dag i den trissta tillvaron får Edward ett besök av en lokal försäljarrinna, och hon beslutar sig för att ta med

Edward hem till den lilla färgglada förorten "Suburbia". På mindre än några minuter så blir Edward introducerad till en ny värld, han aldrig har varit med om.


Det blir inte helt problemfritt. Edward har svårt för att vänja sig vid den här helt annorlunda miljön. Men han blir även kär i tjejen Kim

(Winona Ryder). Deras första möte blir inte helt perfekt. Hon hittar Edward i sin säng, och hon får panik, men Edward drabbas ju så klart av panik.

Så hennes pappa ger Edward lite sprit, det blir inte heller så lyckat.

Det är en underbar film, med en helt underbar Johnny Depp i huvudrollen. Tim Burton har alltid varit en utav mina favoritregissörer. Hans filmer har alltid en väldigt vacker scenografi, fantastiskt foto, storslagen musik och inte minst riktigt bra skådespelare. Hans senaste film Sweeney Todd var extremt bra, också med Johnny Depp i huvudrollen. Det är en musikal, men jag tror att även den som avskyr musikaler kommer att älska den filmen.

Av Anton Svantesson - 16 maj 2009 15:40

Ikväll ska jag, och några kompisar ha en komedi kväll. Det är jag, Jacob, Toby, Mattias och FA. Vi ska på lite komedier, några gamla och några nya. Vi ska börja med tonårskomedin "Supersugen", efter den ser vi på Peter Sellers klassiska komedi "Oh vilket party". Efter den filmen tar vi en liten paus, och efter den pausen så ska vi se "Den nakna pistolen", sedan ska vi se "Tropic Thunder". Och sist men inte minst "Trångt i kistan". Det är kul att hitta på saker med sina kompisar. Jag hör av mig imorgon.

Av Anton Svantesson - 15 maj 2009 21:32

Idag var min kompis Mattias vänlig och lånade ut två blu-ray filmer. 300 och Troja. Jag har sett båda två, 300 är jag inte så jätteförtjust i, den är som en våldsförklarad slaktarfilm. Men en cool slaktarfilm. Troja var betydligt mycket bättre än vad jag trodde. Jag har sett den förut, men det var den klippta versionen. Det här var den oklippta versionen. Den var mycket bra, det blev lite mer djup för Brad Pitts karaktär Akilles. Stridsscenerna i den filmen är en utav dem coolaste stridsscener som finns. En sak som jag hatar med den filmen är de sanslöst korkade replikerna, skådespelet i filmen är inte helt 100%. Brad Pitt är bara löjlig i huvudrollen, han brukar ofta vara jättebra, men inte i den här. Eric Bana är däremot riktigt bra som den Trojanske prinsen Hector. Orlando Bloom ska jag inte ens prata om, eller jag kan i alla fall säga att han är patetiskt dålig och gör sin absolut sämsta prestation. Sean Bean är sevärd som Odysseus. Brian Cox gör en okej insats som den Grekiske konungen Agamemnon. Diane Kreuger är bra som den olycklige Spartanska drottningen Helen som rymmer med Orlando Blooms karaktär Paris. Brendan Gleeson är riktigt bra som den svartsjuke Spartanska konungen Menelaous. En sak är säkert, blu-ray är superhärligt.

Av Anton Svantesson - 14 maj 2009 11:14

Igår såg jag på alla tre Gudfadern filmerna igen. Francis Ford Coppolas episka maffia-trilogi. Med Al Pacino som Michael Corleone. Historien om familjen Corleone, en Italiensk familj. Familjens överhuvud heter Vito Corleone som spelas fantastiskt av Marlon Brando(Oscarsbelönad för den rollen). Sönerna Michael(Al Pacino), Sonny(James Caan), Fredo(John Cazale) och dottern Connie(Talia Shire). Den första filmen handlar om familjen och deras brott. Tvåan handlar mer om Vito om när han var ung, när hans mor, far och bror blir mördad av maffiabossen Fanucci. Den handlar mer om hämnd. Trean handlar om Michael, han har tröttnat på livet som en gangster. Han anställer sin lite labila systerson Anthony(Andy Garcia) att hjälpa honom. Men det blir inte så enkelt att lämna det livet.

Helt fantastiska filmer, signerade av en helt fantastisk regissör.

Gudfadern-trilogin är oöverträffad! Oj! Jag glömde att nämna att

Robert De Niro spelar den unge Vito Corleone i Gudfadern del II. Som också blev oscarsbelönad för rollen. Två skådisar belönade för samma roll.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards